سوال: آیا درصدراسلام آقازاده‌هایی بودند که برخلاف رویه پدرشان انسان‌های صالحی باشند؟

 

پاسخ: بله. ما دو مورد را در دو مقطع تاریخی می‌توانیم بررسی کنیم. یکی افراد سرشناس عصر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که دشمن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند، اما با وجود این دشمنی، فرزندان صالحی از آنها باقی ماند.

 

یکی از این افراد عتبه بن ابی وقاص است. عتبه بن ابی وقاص برادر سعد بن ابی وقاص از صحابی معروف پیغمبر است. سعد بن ابی وقاص جزو اولین کسانی است که به پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد و به زعم اهل تسنن، جزو عشره مبشره است. یعنی ۱۰ نفری که پیامبر وعده بهشت به آن‌ها داده بود.

 

اما  سعد بن ابی وقاص از منظر شیعه مورد قبول و تایید نیست، چرا که حاضر نشد هنگام رسیدن امیرالمومنین علیه‌السلام به خلافت، با آن حضرت بیعت کند و همچنین او پدر عمرسعد لعنه‌الله عامل مستقیم جنایات کربلا وشهادت امام حسین علیه‌السلام است.

 

اما برادر سعد بن ابی وقاص، عتبه بن ابی وقاص از دشمنان سرسخت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و جزو مُستَهزِئان بود. مستهزئان به کسانی گفته می‌شود که بیش از دیگران پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را در دوره مکه آزار و اذیت کردند.

 

باوجود اینکه عتبه برادر سعد و عموی عمر سعد، فرد نابکار و دشمن لجوجی برای پیغمبر بود، اما فرزندی بسیار صالح و درست از او باقی ماند.  هاشم بن عتبه که درعهد خلافت امیرالمومنین سلام الله علیه یکی از بهترین یاران و سرداران وجود آن مقدس بوده است، معروف به هاشم مرقال بود (یعنی بسیار سریع در جنگ).

 

هاشم درجنگ صفین از معدود فرماندهان دلیر و اصلی سپاه امیرالمومنین علیه‌السلام بود که با دشمن می‌جنگید. گفت‌وگوهایی هم میان او و عمار یاسر که سلام خداوند بر او باد رد و بدل شده است که مجال بازگو کردن آن نیست. هاشم درجنگ صفین در رکاب امیرالمومنین علیه‌السلام به شهادت رسید.