چیستى جن:

در عالم هستى برخى از موجودات غیرمحسوساند و با حواس طبیعى قابل درک نیستند. یکى از این موجودات «جن» است. جن که در اصل معناى «پوشیدگى» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سورهاى به نام «جن» در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از این موجود به «جان» یاد مىشود.[۱]

 ماهیت و حقیقت این موجود، چندان براى ما روشن نیست؛ ولى از پارهاى آیات و روایات مىتوان به بعضى مشخصات آن دست یافت، از جمله:

۱ – از آتش آفریده شده و خلق آن پیش از آفرینش انسان است.[۲]

۲ – مانند انسان مکلف و مسئول است.[۳]

۳ – دستهاى از آنها مؤمن و گروهى کافر و عدهاى نیک و برخى زشت کرداراند.[۴]

۴ – برخى از آنها مرد و پارهاى دیگر زن هستند و تولید مثل مىکنند.[۵]

۵ – زندگى مىکنند و مىمیرند.[۶]

۶ – داراى شعور و ارادهاند و مىتوانند با سرعت حرکت کنند؛ مانند قصه حضرت سلیمان و تخت بلقیس (ملکه سبا).[۷]

۷ – مسخّر انسان مىگردند؛ در این رابطه قرآن تنها به قضیه حضرت سلیمان اشاره کرده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسانها، جن نیز در اختیار و به فرمان او بودند.[۸]

۸ – در روایات آمده است: جن مؤمن، مسخر پیامبران و امامان مىشوند و به آنان خدمت مىکنند. کسانى که به اذن الهى ولایتى دارند، مىتوانند جنیان کافر را نیز تحت فرمان خود درآورند.[۹]

۹ – از پارهاى آیات و روایات معلوم مىشود که جنیان به پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله)ایمان آوردهاند.[۱۰]

اینکه جن در کجاى زمین قرار دارد، به طور واضح و مشخص مطرح نشده است، اما برخى از روایات، به اماکنى که در آنجا حضور بیشترى دارند اشاره کرده است.[۱۱]

چرایى جن:

با توجه به توضیحات بالا، روشن مىشود که جن داراى اراده و اختیار بوده، ولى از جهت آگاهى و شعور از انسان پایینتر است.

جن هم مانند انسان، موجودى است که امکان خلقش بوده و فیض و رحمت مطلق الهى به وجود آنها تعلّق گرفته است. خداوند متعال آنها را همچون انسان مختار آفریده و راه کمالشان را مسیر معرفت و عبادت قرار داده است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاْءِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ».[۱۲] به عبارت دیگر همان فلسفهاى که در مورد آفرینش انسان وجود دارد، در مورد جن نیز مطرح است.

جن و انسان:

اجمالاً مىدانیم جن، گاهى در زندگى انسان تأثیر گذاشته و برخى از انسانها نیز در زندگى جنیان مؤثّر مىباشند. اما این موضوع به دلیل ناپیدا و پنهان بودن، با افسانهسازىهایى همراه شده که به بیشتر آنها نمىتوان اعتماد کرد.

جنیان مىتوانند با برخى از انسانها ارتباط برقرار کنند. برحسب روایات آنان با انبیا و ائمه (علیهالسّلام) ارتباط داشتند. گاهى نیز ارتباط بعضى از انسانها با جن مشرک و کافر، موجب افزایش گمراهى و طغیان آنها مىشود: «وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الاْءِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً»؛[۱۳] «و اینکه مردانى از بشر به مردانى از جن پناه مىبردند و آنها سبب افزایش گمراهى و طغیان ایشان مىشدند».

بنابراین جن ـ چه مؤمن و چه کافر ـ با انسان ارتباط برقرار مىکند. این موضوع به صراحت در قرآن و روایات وارد شده است.[۱۴]

 

 

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[۱] – الرحمن ۵۵، آیه ۳۹ و حجر (۱۵)، آیه ۲۷٫

[۲] – حجر ۱۵، آیه ۲۷ ؛ الرحمن (۵۵)، آیه ۱۵٫

[۳] – ذاریات ۵۱، آیه ۵۶٫

[۴] – جن ۷۲، آیات ۱۱ و ۱۴ و ۱۵ ؛ احقاف (۴۶)، آیه ۳۱٫

[۵] – جن ۷۲، آیه ۶٫

[۶] – احقاف ۴۶، آیه ۱۸٫ نگا: المیزان، علامه سید محمد حسین طباطبایى، مؤسه مطبوعاتى اسماعیلیان، چاپ پنجم۱۳۷۱، ج ۲۰، ص ۴۱٫

[۷] – نمل ۲۷، آیه ۳۸- ۳۹٫

[۸] – نگا: نمل ۲۷، آیات ۱۷ تا ۳۹ ؛ سبأ(۳۴)، آیه ۱۲ – ۱۴ ؛ انبیاء (۲۱)، آیه ۸۲٫

[۹] – نگا: مصباح یزدى، محمد تقى، معارف قرآن، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، قم، چاپ دوم ۱۳۷۸ -ص ۳۱۳ – ۳۱۲٫

[۱۰] – جن ۷۲، آیه ۱ ؛ احقاف (۴۶)، آیه ۲۹ – ۳۲٫

[۱۱] – نگا: معارف قرآن، ص ۳۰۹ – ۳۱۱٫

[۱۲] – ذاریات ۵۱، آیه ۵۱٫

[۱۳] – جن ۷۲، آیه ۶٫

[۱۴] – براى آگاهى بیشتر ر.ک:

الف. الجن فى الکتاب والسنه، اعداد ولى زاربن شاه زالدین، دارالبشائر الاسلامیه، بیروت، چاپ اول ۱۹۹۶ م، ص ۸۸ – ۹۴ و بقیه کتاب در مورد مختصات و ماهیت جن.

ب. الجن فى القرآن والسنه، عبدالامیر على مهنّا، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، ۱۹۹۲م، ص ۳۱ – ۳۳ و بقیه مباحث هم خواندنى است.

ج. الجن بین الاشارات القرآنیه وعلم الفیزیاء، عبدالرحمن محمد الرفاعى، مکتبه مربوسى الصغیر، چاپ اول ۱۹۹۷م

د. جن و شیطان، علیرضا رجالى تهران، نشر نبوغ،منبع فارسى.

ه. دانستنىهایى درباره جن، ابوعلى خداکرمى، ص ۱۸۹ – ۴۱