شانس شما برای اینکه یکی از قربانیان جرائم سایبری باشید یک به چهار است. (هشدار کارشناسان و سازمان های امنیتی دنیای مجازی)

امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و اینترنتی در دنیا و قرار گرفتن بسیاری از مباحث و مطالب علمی در درون این شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت ها و امکانات علمی آن، برای همه افراد و مجموعه های علمی ضروری و لازم به نظر می رسد. به گونه ای که امروزه دیگر انجام فعالیت های علمی، بدون کمک از سایت ها و مجموعه های پژوهشی و آموزشی عملاً با مشکل مواجه خواهد شد. فضایی که گفته می شود بیش از هزار میلیارد کتاب در آن مطلب وجود دارد.

 

برخی از نکات مهم و کلیدی درباره وضعیت گذشته و موجود فضای اینترنت را ابتدا یادآور می شویم:

نکته اول باید توجه داشت، از نظر تاریخی فضای مجازی مراحل توسعه ای را تا به امروز پشت سر گذاشته است:

از مرحله اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات تا وبلاگ های شخصی و وب سایت ها تا شبکه های اجتماعی اند فیس بوک که امروزه بر شکل گیری هندسه فکری افراد و روح و روان آن ها تأثیرگذار می باشد.

 

نکته دوم، از آن جا که اینترنت فضای جولان و قدرت نمایی کشورهای بزرگ و استکباری است، طبیعی است که مکاتب و تفکرات مخالف خود را بر نتابند و به انحای متعدد به جنگ با آن ها برخیزند، به عنوان نمونه امروزه طبق آمار رسمی بالای ده هزار سایت علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت دارند و همچنین بسیاری از خبرهای گوگل، مربوط به اسلام هراسی است. اما از سوی دیگر هر فیلم ضداسرائیلی سریعاً در اینترنت حذف و کنار گذاشته می شود.

نکته سوم، آسیب هایی است که از منابع رسمی اعلام و هشدار داده می شود: مانند ارسال هزاران ویروس رایانه ای، دریافت نزدیک به ۸۰درصد پیام های آنلاین افراد ۱۳ تا ۱۷ سال از افراد ناشناس، حمله هکر ها به کامپیوتر های متصل به اینترنت، میلیون ها قربانی جرایم اینترنتی و خطرات آشکار و پنهان دیگر، همگی آسیب هایی است که این‌گونه فضاها به دنبال خود داشته است.[۱]

 

با توجه به نکات فوق و آسیب های پیش گفته، به چند راه کار مهم جهت استفاده مناسب از این فضا اشاره می شود:

حتی‌الامکان از سایت ها و مجموعه های علمی شناخته شده داخلی و بین المللی مرتبط با رشته و علایق علمی، فرهنگی و اجتماعی خود استفاده کنیم. امروزه در ایران سایت های بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف طراحی و راه اندازی شده است. که برای سلیقه ها و گرایش های مختلف قابل استفاده است.

 

به بحث های دینی و اعتقادی که علم و اطلاعات کافی درباره آن ها نداریم حتی الامکان به عنوان طرف بحث ورود نکنیم، به خصوص در تالارها و انجمن های گفت وگو که این گونه بحث ها داغ و گاه شکننده است، بوده اند. جوانان متدین و معتقدی که با انگیزه دفاع از باورهای مذهبی خویش به این فضاها کشیده شدند اما متأسفانه به خاطر عدم توان مقابله با نقدها و شبهات وارده از سوی مخالفان، صدماتی در حوزه باورهای اعتقادی بر آن ها وارد شد.

آشنایی با افراد ناشناس در فضای مجازی را زمینه ارتباطات خارج از این فضا مانند دوستی و ازدواج قرار ندهیم، این از آسیب های جدّی اینترنت بوده، که گاه موجب اغفال جوانان شده، یا مواردی از آن ها که به قصد ازدواج مسیر ارتباط را ادامه دادند، به آسیب های متعددی گرفتار شدند.

امید است نسل جوان و فرهیخته با درک درست از این امکان و فرصت فراهم آمده، که قابلیت های مثبت فراوانی دارد، زمینه تحقق هرچه بهتر نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری را فراهم کنند.[۲]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – ر.ک: سایت رسمی پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعاتی ناجا).

[۲] – ر.ک: مأخذشناسی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات، حسینعلی رحمتی.