خدمت شما عرض کنم ما باید درباره‌ی برنامه‌های کودک یک اصل کلّی را بگوییم و آن این است که برنامه‌های کودک هر چه بتواند برای بچّه‌ها مهارت آموزی داشته باشد بهتر از این است که بچّه‌ها را در فضای تخیّلات ببرد. مثلاً مانند همین مثالی که زدند، کارتون موش و گربه. نگاه کنید یک بچّه می‌نشیند و قسمت‌های متعدّدی از این کارتون را می‌بیند. ما می‌گوییم نتیجه‌ی آن چه می‌شود؟ آیا نهایتاً یک سرگرمی است یا اضطراب بچّه را زیاد می‌کنیم، استرس او را بالا می‌بریم ولی این آموزندگی ندارد. چون این طرف را گفتیم و آن طرف هم را بگوییم، بد نیست.

مدّتی است حالا من قبلاً در چند ماه گذشته شنیدم که یکی دو سال است که در شبکه‌ی کودک یا شبکه‌ی پویای سابق بچّه‌ها برنامه‌ی کارتونی را تحت عنوان مهارت‌های زندگی تماشا می‌کنند که این مهارت‌ها را مثلاً عبور از خط کشی عابر پیاده، احترام به بزرگ‌تر، سر و صدا نکردن در محیط بیرون خانه، روش‌های زندگی را در قالب انیمیشن به بچّه‌ها آموزش می‌دهند. این‌ها خیلی خوب است، یعنی بچّه‌ سرگرم می‌شود، انیمیشن است، کارتون است، همین که دارد به او یک مهارتی را، یک روش زندگی را یاد می‌دهد.

– اتّفاقاً همین مورد مشخّص که مثال زدید‌ برای بچّه‌ها جذّاب هم است.

-‌ بله لذا می‌خواهم بگویم این‌ها هم است، یعنی می‌شود ما کارتون را جمع بین دو موضوع کنیم، یعنی هم برای بچّه‌ها جذابیّت داشته باشد و هم آموزندگی. لذا بنده توصیه‌ای برای بچّه‌ها ندارم که بگویم لزوماً بنشینند این کارتون‌ها مانند تام و جری یا موش و گربه را ببینند. یا حتّی کارتون‌های دیگر، یعنی من نمونه‌های آن را حضور ذهن ندارم بخواهم اسم ببرم ولی می‌شود لیست کرد. شاید یکی از دلایلی که امروز ما می‌بینیم این‌ها به راحتی پخش می‌شود، حالا ما تقاضا می‌کنیم و اخیراً هم شنیدم که حدود یک یا دو ماه است که این بخش در رسانه هم تشکیل شده است، آن این است که حتماً ما برای برنامه‌های کودک باید یک سیاست‌ گذاری داشته باشیم. چون امروز خواه یا ناخواه فرزندان ما دارند بخشی از زندگی خود را پای تلویزیون می‌گذارنند و اگر ما بتوانیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم و نیازهای فرزند خود را در این دوره پوشش دهیم قطعاً موفّق خواهیم شد.

-‌ بسیار خوب، امّا ملاک هفتم.

– از  ملاک هفتم می‌خواهم به عنوان ملاک نجابت و حیا یاد کنیم. ببینید یکی دیگر از ویژگی‌هایی که هم در دختران، هم در پسران، هم در زن‌ها و هم در مردها مطرح است بحث حیامند بودن است، با حیا بودن است. حیامند بودن یا با حیا بودن می‌تواند در پوشش باشد، در ارتباط باشد، در کلام باشد. یعنی ما می‌توانیم شاخه‌های متعددی را برای آن در نظر بگیریم و می‌دانید جامعه‌ای که به سمت حیامندی حرکت کند امنیّت روانی و امنیّت اخلاقی او بیشتر حفظ می‌شود. حتّی امنیّت خانواده را می‌تواند حفظ کند. جناب آقای بهرامی امروز ما داریم از چند جهت آسیب‌های آن را از زبان خانواده‌ها، حالا خانواده می‌گوییم نمی‌خواهم زن یا مرد بگویم یا نه لزوماً بچّه‌ها یا جوانان یا نوجوانان بگویم، داریم می‌شنویم. مثلاً جوانی که در دانشگاه پیش بنده می‌آید می‌گوید آقای تراشیون ما در این خیابان‌های تهران که راه می‌رویم، بالاخره آدم اگر سنگ هم شود آب می‌شود. خوب به این جوان چه باید جواب داد. یعنی جوانی که دوست دارد خود را حفظ کند، ولی گاهی اوقات کم حیایی و عدم نجابت برخی از زنان منجر به این می‌شود که او آسیب ببیند. یا خانمی می‌گوید من می‌خواهم در محیط اجتماعی حضور داشته باشم، خریدی کنم، کلاسی بروم، برنامه‌ای داشته باشم، نگرانی‌های خود را از برخی رفتارهای مردها بیان می‌کند. ببینید این‌ها تأثیرات خود را در زندگی فردی انسان می‌گذارد. یا آن خانمی که می‌آید می‌گوید شوهر من صبح که به بیرون می‌رود مدام نگران هستم. می‌گویم خوب نگرانی شما چیست؟ می‌گوید نگران این هستم که محیط اجتماعی به او آسیب نرساند. گاهی اوقات تعابیری به کار می‌برند که تعابیر جالبی است. مثلاً خانمی می‌گفت من از شوهر خود مطمئن هستم ولی از زن‌های بیرون اطمینان ندارم، می‌ترسم همسر من آسیب ببیند. ببینید این مجموعه‌ی نگرانی‌ او شاید به این دلیل است که ما بخشی از تربیت فرزندان خود را بر اساس حیا و نجابت قرار ندادیم. حالا شاید بگویند که چطور می‌شود این کار را انجام داد؟

-‌ چطور می‌شود فرزندان را باحیا تربیت کرد؟

-‌ احسنت. این‌ها نکاتی دارد، جناب آقای برخورداری هم فرمودند این هفته سؤالات زیاد است. من روش‌های این تربیت را در هفته‌ی آینده محضر شنوندگان خوب بیان می‌کنیم و حداقل این بود که امروز یک طرح آسیبی و یک طرح موضوعی به محضر این‌ها شد که إن‌شاءالله خود این‌ها هم فکر کنند و جناب آقای بهرامی به نظر من اگر مشارکت داشته باشند، خانواده‌هایی که فرزندان با حیا تربیت کردند، خانم‌هایی که خود با حیا هستند، آقایانی که با نجابت هستند، اگر نکته‌ای را در تربیت خود می‌بینند که برای دیگران هم قابل استفاده است از طریق پیامک ارسال کنند. إن‌شاءالله ما هم در برنامه‌ی آینده از آن استفاده کنیم.